یکی از مشکلات اساسی که هر ساله در اکثر سازه ها به چشم میخورد نفوذ رطوبت و آب به درون اجزاء ساختمان ها است . که در بعضی مواقع ضررهای جبران ناپذیری بر روی سازه به وجود می آید تنها راه مقابله با این گونه مشکلات استفاده از روش عایق کاری رطوبتی می باشد . البته عایق کاری که مستلزم اعمال دقت کافی و مصرف مصالح مرغوب باشد .

ایزوگام پی ساختمان

خصوصیات یک عایق رطوبتی مناسب

  1. غیرقابل ترکیب بودن با سایر مواد موجود در محیط ( آب ، مواد ، مصالح مجاور )
  2. دوام و مقاومت کافی در برابر نیروهای محیطی و مکانیکی
  3. قابلیت انعطاف
  4. دارا بودن خصوصیات مثبت کاربردی ( حمل و نقل ، قیمت مناسب و چند … )
  5. بدون حفره های آوند گونه و …

راه های جذب رطوبت به ساختمان و روش عایق کاری آنها

  1. نفوذ رطوبت از طریق زمین و پی ساختمان در این حالت برای جلوگیری از نفوذ رطوبت ابتدا روی پی ساختمان را عایق کاری ( ایزوگام ) می کنیم و سپس دیوار چینی را از روی ایزوگام شروع می نماییم .
  2. نفوذ رطوبت از طریق بدنه ( روی ) دیوار

این حالت بیشتر در مناطق پر بارش کشورمان رخ می دهد در این مناطق ممکن است رطوبت از طریق بدنه دیوار به داخل خانه نفوذ کرده و موجبات فرسایش و تخریب منزل شود در این زمان برای جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت بدنه خانه دیوار را از بیرون با عایق رطوبتی مناسب ( ایزوگام ) و رعایت کردن نکات ایمنی کاملاً پوشش می‌دهیم . روش عایق کاری پی ساختمان به وسیله نصب ایزوگام ؛ برای اجرای ایزوگام ، پی ساختمان را ابتدا سیمانکاری و سپس قیر اندود کرده و پس از نصب عایق کاملاً دور لبه ها به وسیله کاردک مخصوص جوشکاری می گردد . لازم به ذکر است است برای عایق کردن پی ساختمان به دلیل اهمیت بسیار زیاد آن باید به چند نکته توجه کرد ؛

  1. عایقهای رطوبتی استاندارد پیش ساخته شده مخصوص پی ساختمان ( ایزوگام پی ) استفاده شود .
  2. ترجیحاً از ایزوگام نوع ساده ( بدون فویل ) استفاده گردد .

از آنجایی که برای جلوگیری از رطوبت قیمت ایزوگام نسبت به سایر روش های عایق کاری پایین تر است بنابراین بیشتر در ایران از این روش عایق کاری( نصب ایزوگام ) استفاده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *