قیرگونی / در اجرای قیرگونی نکاتی مهم را باید رعایت کنیم که بتوانیم در اجرای آن موفق باشیم. قیر و گونی و اجرای آن همانطور که از اسم آن پیداست مصالح مورد نظر آن قیر و گونی و یا چتایی می‌باشد . برای اجرای قیرگونی ابتدا سطح مورد نظر باید تمیز و حتی شسته باشد و گرد و خاک و … در سطح مورد نظر وجود نداشته باشد.

قیرگونی

سطح مورد نظر خیس و یا نم دار نباشد. سطح آماده برای قیرگونی باید صاف و صیقلی باشد و عاری از ناهمواری باشد. اگر سطح مورد اجرای قیرگونی بتونی باشد بتن زیر کار با جارو زدن خاک و ماسه پس ندهد در واقع ملات کاری و بتون آن باید پرسیمان باشد یعنی در صد مخلوط سیمان در ماسه استاندارد (بستگی به نوع ماسه )و حتی زیادتر باشد. در اجرای قیرگونی قیر مورد نظر را با مشعل مذاب کرده که معمولا قیر بشکه‌ای می‌باشد.

برای قیرکشی لایه اولیه از قیر شل که درصد چسبندگی خیلی بالایی دارد استفاده نموده و قیر کشی بدون لکه ای خشک اجرا نموده و به دنبال آن گونی را که در ابتدای کار لوله نموده پهن نموده ودر لایه بعدی گونی که لایه اول از ابتدای ناودان شروع شده اورلب را قیر کشی کرده و لایه گونی را در سطح کامل نموده و تمامی لکه‌گیری ها را با فرچه قیر مالی نموده و گونی بر روی آن‌ها بیندازیم سپس قیرگونی آماده قیر ریزی روی گونی می‌باشد.

برای قیر کشی روی گونی از قیر مخلوط استفاده می کنیم و این قیر مخلوط نبای خیلی داغ و جوش باشد که گونی را بسوزاند مقداری ملایم و باید طوری قیر بکشیم که گونی و بند گونی در قیر پیدا نباشد و یا گونی به گفته عامیانه کچلی در آن پیدا نباشد بهتر است از گونی درجه دو که قیر خور بیشتری دارد استفاده نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *